przemysł kulturowy, biznes muzyczny, ekonomia kultury, muzyka popularna, media, fonografia, ekonomia własności intelektualnej, zarządzanie kulturą, marketing muzyki, netlabel, mp3 blog, popular music studies
piątek, 29 października 2010
Netlabelism.com

Rynek nie znosi próżni. Także rynek darmowej muzyki, czy może raczej informacji o darmowej muzyce. Czytelnicy Phlow Magazine mogli od pewnego czasu zaobserwować mniejszą aktywność twórców tego szacownego serwisu. Główni autorzy Phlow Magazine napisali, że przejściowa mniejsza aktywność serwisu spowodowana jest brakiem czasu,  wynikającym głównie ze spraw rodzinnych. Szczęśliwie na froncie pisania recenzji dzielnie walczy dalej hiszpańskojęzyczna wersja zinu - Phlow.es.

Tak jak napisałem, świat netaudio nie znosi próżni, więc chwilowy brak nowych recenzji  we Phlow Magazine rekompensuje powstanie nowych serwisów. Najdonioślejszym debiutem ostatnich tygodni jest chyba serwis netlabelism.com, stworzony w dużej mierze przez ważne postacie Kolońskiej sceny netaudio (a więc osoby towarzysko związane także z Phlow Magazine). Całość wygląda bardzo ciekawie i wydaje się być robiona z dużym rozmachem. Spodziewam się, że fani darmowej muzyki będą chętnie zaglądać do serwisu netlabelism.com, do czego zachęcam. Im więcej pisze się o darmowych nagraniach, tym lepiej.

piątek, 08 października 2010
Google i John Lennon

Google na stronie głównej wyświetla czasami swoje logo w nieco zmienionej formie. Tak było np. przy okazji rocznicy stworzenia legendarnej gry Pacman, kiedy to strona główna wyszukiwarki wyglądała tak. Dziś Google zaskoczył mnie jednak bardziej niż zwykle. Oto jak wygląda strona główna wyszukiwarki:

Google i John Lennon

Wygląda na tyle intrygująco, że kliknąłęm na ikonę "play", po czym wyświetliła się prosta animacja oraz fragment utworu Johna Lennona "Imagine". Powodem jest 70 rocznica urodzin artysty (obchodzona jutro), co przez przypadek zbiegło się z dniem przyznania pokojowej nagrody Nobla (dzisiaj).

Ciekawe jest jednak co innego: ile Google zapłacił za prawo do odtworzenia 32 sekund utworu? Musiały to być spore pieniądze. Ciekawe czy rozliczenie z właścicielami nagrania zostanie dokonane na podstawie liczby odtworzeń czy płatność wniesiona została ryczałtem? Postaram się poszukać odpowiedzi na te pytania w najbliższym czasie. Tak czy inaczej Google stać pewnie na każdy utwór...

wtorek, 05 października 2010
Nowe płyty do odsłuchania na stronie internetowej gazety

Strona internetowa brytyjskiego Guardiana udostępniła właśnie do odsłuchania nową, jeszcze oficjalnie nie wydaną płytę zespołu Antony and the Johnsons - Swanlights. W przeciągu kilkunastu godzin informacja o wydawnictwie została polecona na Facebooku 793 razy a na Twitterze 141 razy. Niezły wynik jak na muzykę nie do końca pasującą do repertuaru większości stacji radiowych.

Udostępnienie możliwości odsłuchania płyty na stronie internetowej popularnego dziennika stanowi ciekawą alternatywę promocyjną dla tych artystów, którzy mają małe szanse na promocję radiową. Wprawdzie pewna część odsłuchujących uzna, że wystarczy im kilkukrotne posłuchanie płyty w internecie i w ostateczności jej nie kupi, jednak możliwość bezpośredniego dotarcia do swojej grupy docelowej musi być dla artysty kusząca. Ciekawe czy takie udostępnienie nagrań w istocie zmniejsza sprzedaż płyty (ale np. zwiększa widownię na koncertach) czy raczej - ku zaskoczeniu części branży fonograficznej - pomaga w sprzedaży nagrań. O radiu też kiedyś myślano, że szkodzi sprzedaży płyt (bo nadaje muzykę "za darmo"), szybko jednak okazało się, że jest wręcz przeciwnie - wytwórniom muzycznym bardzo zależy na obecności ich nagrań w stacjach radiowych.

Na koniec jednak chciałbym zadać najciekawsze - moim zdaniem - pytanie: kiedy Gazeta.pl (lub inna gazeta) zdecyduje się na podobny krok? Albo inaczej: kiedy polscy artyści zdecydują się udostępnić swoje nowe nagrania do odsłuchania na tydzień przed oficjalną premierą, a jednocześnie któryś z dzienników (tygodników) uzna, że warto wziąć udział w takiej akcji promocyjnej?

Zakładki:
ENGLISH VERSION
o autorze
serwisy poświęcone netaudio
muzyka: katalog netlabeli (legalne mp3 za darmo)
muzyka stąd (PL, CZ, YU, UA...itd.)
muzyka, kultura: blogi, czasopisma
muzyka: nowości z netlabeli
muzyka: portale (informacje, nowości)
Nauka
Organizacje, wiki
Programy
Zaprzyjaźnione

Biznes Muzyczny: książka o branży fonograficznej

Kliknij aby dowiedzieć się więcej
Ksiazka: Biznes Muzyczny


Add to Technorati Favorites
Creative Commons License
Pewne prawa zastrzeżone
Patryk Gałuszka
katalog blogów - wjo.pl
hit counter