przemysł kulturowy, biznes muzyczny, ekonomia kultury, muzyka popularna, media, fonografia, ekonomia własności intelektualnej, zarządzanie kulturą, marketing muzyki, netlabel, mp3 blog, popular music studies
środa, 29 lipca 2009
op3n.net: mixtape netlabel

Op3n.net jest hiszpańskim netlabelem publikującym składanki. Są one przygotowane przez osoby zaproszone przez prowadzącego netlabel. Jak to ze składankami bywa mogą się podobać lub nie. Piszę o tym dlatego, że też  miałem przyjemność przygotować dwa zestawy. Czy może raczej jeden zestaw w dwóch częściach - jak na kasecie: strona A i strona B. Składanek nie lubię, ale możliwość przygotowania w miarę spójnej listy utworów wydanych na licencjach Creative Commons była ciekawym wyzwaniem. Ot, parę utworów, które lubię. Więcej na stronie Op3n.net i w katalogu netlabela.

Tracklista:

STRONA A

STRONA B

środa, 15 lipca 2009
Raport o rynku muzycznym w Polsce w 2008 r.

Tak to bywa w życiu pracownika uczelni, że urlop wykorzystuje się na pracę naukową. W moim przypadku polega to na kończeniu książki o rynku muzycznym. Szczegóły już bardzo niedługo. W międzyczasie chciałbym podzielić się znalezionym jakiś czas temu raportem o rynku muzycznym w Polsce. Raport jest dziełem Polskiego Centrum Informacji Muzycznej i można go ściągnąć stąd. Warto przeczytać.

Polecam szczególnie studentom poszukującym aktualnych danych rynkowych dotyczących rodzimego rynku fonograficznego. Przy okazji warto sięgnąć również do raportu o światowym rynku muzyki cyfrowej Digital Music Report 2009 opublikowanego przez IFPI.

poniedziałek, 06 lipca 2009
Billy Corgan i tantiemy dla artystów wykonawców w USA

Przeciętnemu słuchaczowi USA wydaje się być krajem, w którym wyznaczane są standardy prawa autorskiego, kopiowane następnie na całym świecie. Nie w każdym przypadku tak jednak jest - są obszary, w których rozwiązania przyjęte na całym świecie od dawna, w USA są dopiero przedmiotem dyskusji.

Najlepszym przykładem są tu tantiemy płacone przez tradycyjne stacje radiowe. W większości krajów świata (w tym w Polsce) stacje radiowe płacą tantiemy twórcom (autorom tekstów i muzyki), artystom wykonawcom (tym, którzy zagrali/zaśpiewali odtwarzane nagranie) oraz producentom (tym, którzy zarejestrowali fonogram, najczęściej chodzi tu o wytwórnie muzyczne). W USA jednak, lata temu tradycyjne stacje radiowe lepiej lobbowały ustawodawców amerykańskich niż wytwórnie muzyczne i udało im się uchylić od płacenia tantiem artystom wykonawcom i producentom. Jak podaje światowa organizacja branży fonograficznej - IFPI w opublikowanym w początkach roku Digital Music Report 2009 - stawia to USA w jednym szeregu z takimi krajami jak Rwanda, Iran, Chiny i Korea Północna.

Jak pisałem w lutym, na stronie 15 raportu znajdziemy groźnie brzmiącą ramkę mówiącą, że "roczne przychody branży radiowej w USA z tytułu reklam: 17 mld. USD, tantiemy wypłacone artystom przez stacje radiowe w USA 0 USD". Bardzo boli to branżę fonograficzną, ale nie chodzi  jej akurat tak bardzo o tantiemy wypłacane artystom wykonawcom, co o tantiemy wypłacane producentom fonogramów (czyli wytwórniom muzycznym). Spadające przychody ze sprzedaży nagrań skłoniły branżę fonograficzną w USA do rozpoczęcia poważnego lobbingu w tej sprawie. Tradycyjnie "ustami" wytwórni muzycznych stali się cenieni artyści. W marcu na ten przykład był to lider Smashing Pumpkins - Billy Corgan, który wygłosił przed Kongresem USA stosowną przemowę. Możecie ją obejrzeć tu. Więcej dyskusji znajdziecie też tu.

A to czy tradycyjne stacje radiowe w USA powinny płacić tantiemy artystom wykonawcom i producentom to już inna sprawa. To, że na całym świecie płacą, a w USA nie, pokazuje jak bardzo w amerykańskim procesie ustawodawczym liczy się siła lobbingowa. W tym  przypadku tradycyjne stacje radiowe przez lata były silniejsze niż branża fonograficzna...

Zakładki:
ENGLISH VERSION
o autorze
serwisy poświęcone netaudio
muzyka: katalog netlabeli (legalne mp3 za darmo)
muzyka stąd (PL, CZ, YU, UA...itd.)
muzyka, kultura: blogi, czasopisma
muzyka: nowości z netlabeli
muzyka: portale (informacje, nowości)
Nauka
Organizacje, wiki
Programy
Zaprzyjaźnione

Biznes Muzyczny: książka o branży fonograficznej

Kliknij aby dowiedzieć się więcej
Ksiazka: Biznes Muzyczny


Add to Technorati Favorites
Creative Commons License
Pewne prawa zastrzeżone
Patryk Gałuszka
katalog blogów - wjo.pl
hit counter