przemysł kulturowy, biznes muzyczny, ekonomia kultury, muzyka popularna, media, fonografia, ekonomia własności intelektualnej, zarządzanie kulturą, marketing muzyki, netlabel, mp3 blog, popular music studies
środa, 05 czerwca 2013
Sprzedaż treści muzycznych on-line w Polsce

ZPAV opublikował wczoraj dane świadczące o wzroście sprzedaży treści muzycznych on-line. Informacje na ten temat opublikowała także Gazeta Wyborcza. Czytamy w niej, że:

"Według ZPAV sprzedaż muzyki cyfrowej w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku wzrosła o 53 proc. i osiągnęła wartość 7,24 mln zł. Oznacza to, że już 18,7 proc. muzyki w Polsce sprzedaje się w wersji cyfrowej, podczas gdy w analogicznym okresie zeszłego roku było to 11,6 proc. Łącznie rynek muzyki na nośnikach fizycznych oraz rynek cyfrowy były warte w I kwartale tego roku 38,7 mln zł" (Źródło: Więcej pieniędzy w muzyce online. Pierwszy taki raport. wyborcza.pl z dnia 04.06.2013).

Warto przyjrzeć się bliżej danym opublikowanym przez ZPAV. Najsilniej - o 60,32% - wrosły przychody z tytułu subskrypcji, które w I kwartale 2013 r. wynosiły 1 758 532 PLN oraz przychody z "serwisów wspieranych reklamami i z serwisów strumieniowych audio-video" - odpowiednio wzrost o 92,21%, wartość 2 840 484 PLN. Z jednej strony wzrost ten nie powinien dziwić - potentaci tacy jak Spotify czy Wimp dopiero co weszli na nasz rynek, więc nawet nieznaczny wzrost liczby płacących subskrypcję generuje poważny wzrost statystyk.

Z drugiej strony ciekawe jest moim zdaniem to, że przychód z tytułu subskrypcji już teraz niemal dorównuje przychodom z tytułu pobrań online (tzw. model płać-za-ściągnięcie), które wynoszą w I kwartale 2013 r. 1 882 829 PLN. Rok obecności na naszym rynku serwisów subskrypcyjnych wystarczył by generowane przez nie przychody dorównały przychodom z obecnych od lat sklepów sprzedających pliki w modelu płać-za-ściągnięcie. Na naszych oczach dzieje się to o czym wspominałem w styczniu 2008 r.

Przy okazji należy dodać, że przychody z tytułu subskrypcji oraz przychody z "serwisów wspieranych reklamami i z serwisów strumieniowych audio-video" to do pewnego stopnia kategorie, które można łączyć. W ofercie serwisów takich jak Spotify czy Wimp jest bowiem możliwość odsłuchiwania nagrań za darmo (towarzyszą im wówczas reklamy) oraz odsłuchiwania nagrań bez reklam po wniesieniu opłaty subskrypcyjnej. A zatem efekt pojawienia się na rynku polskim serwisów subskrypcyjnych widać tak naprawdę w obu kategoriach - zarówno w kategorii "przychody z tytułu subskrypcji", jak i przychody z "serwisów wspieranych reklamami i z serwisów strumieniowych audio-video". Oczywiście ciężko spekulować jak bardzo za wzrost w kategorii "serwisy wspierane reklamami i serwisy strumieniowe audio-video" odpowiadają Spotify, Wimp, Deezer czy Muzo, a na ile jest to zasługa YouTube, który także mieści się w tej kategorii.

Nie wątpię, że czeka nas dalszy wzrost, mam nadzieję, że ZPAV będzie publikował dane za kolejne kwartały.

Zakładki:
ENGLISH VERSION
o autorze
serwisy poświęcone netaudio
muzyka: katalog netlabeli (legalne mp3 za darmo)
muzyka stąd (PL, CZ, YU, UA...itd.)
muzyka, kultura: blogi, czasopisma
muzyka: nowości z netlabeli
muzyka: portale (informacje, nowości)
Nauka
Organizacje, wiki
Programy
Zaprzyjaźnione

Biznes Muzyczny: książka o branży fonograficznej

Kliknij aby dowiedzieć się więcej
Ksiazka: Biznes Muzyczny


Add to Technorati Favorites
Creative Commons License
Pewne prawa zastrzeżone
Patryk Gałuszka
katalog blogów - wjo.pl
hit counter