przemysł kulturowy, biznes muzyczny, ekonomia kultury, muzyka popularna, media, fonografia, ekonomia własności intelektualnej, zarządzanie kulturą, marketing muzyki, netlabel, mp3 blog, popular music studies
czwartek, 29 marca 2012
Muzyka afrykańska w serwisie Africa Unsigned

Africa Unsigned to platforma finansowania społecznościowego pomagająca zadebiutować na globalnym rynku muzycznym artystom z Afryki. Muzycznie serwis spodoba się osobom zainteresowanym brzmieniami z tej części świata. Nagrań można odsłuchać z poziomu strony internetowej (player u góry strony). Posłuchałem pobieżnie kilku rzeczy i muszę przyznać, że niektóre zaskakują świeżością, szczególnie jeśli jest się trochę znudzonym naszą lokalną muzyką pop. Na początek polecam np. utwór "Ngihawukele (ancestoral calling)" zespołu BCUC - ponad 15 minut przyjemnie kołyszącego grania. Ciekawe o czym śpiewają.

Od strony ekonomicznej Africa Unsigned to typowy serwis finansowania społecznościowego (crowdfunding). Pomysł polega na wykorzystaniu wpłat wnoszonych przez internautów do sfinansowania nagrania płyty, wsparcia organizacji trasy koncertowej itp. Na przykład wspomniany zespół BCUC zebrał 2500 dolarów, za które nagrał płytkę EP oraz pozyskał nowego partnera biznesowego.

Tym co wyróżnia Africa Unsigned jest ograniczenie dostępu artystom, którzy chcą zabiegać o wsparcie finansowe internautów. Aby móc zacząć zbierać pieniądze trzeba przejść proces selekcji lub zostać zaproszonym do serwisu. Pomysł jest o tyle dobry, że pozwala skupić uwagę internautów na kilkunastu projektach o przyzwoitej jakości, dzięki czemu wpłaty nie rozdrabniają się za bardzo. 

W przeciwieństwie do części serwisów crowdfundingowych (np. MegaTotal.plAfrica Unsigned nie wynagradza finansowo internautów wspierających projekty. Oferuje im jednak zachęty niefinansowe, np. dostęp do dodatkowych materiałów o artystach.

Warto przy tym wspomnieć, że platforma Africa Unsigned ma siedzibę w Holandii, gdzie zainteresowanie dźwiękami z Południa jest większe niż u nas. Holandia nie jest również przypadkiem z innego powodu. Ponoć osoby zaangażowane w uruchomienie platformy były związane z Sellaband, zanim przeniosła ona siedzibę do Niemiec. Wziąwszy pod uwagę doświadczenie założycieli i znalezienie ciekawej niszy, serwis może czekać ciekawa przyszłość. Ponieważ jednak nie jest to organizacja non-profit, Africa Unsigned musi znaleźć sensowny model biznesowy, a z tym bywa ciężko. Czas pokaże co im z tego wyjdzie.

wtorek, 20 marca 2012
Dobro i Piękno - akcja artystyczna w Łodzi

Tym razem nie o muzyce, ale o zaprzyjaźnionym projekcie artystycznym, który pomagam wypromować. Wszyscy zainteresowani są serdecznie zaproszeni do Baru Anna (Łódź, ul. Tuwima 1) w środę 21.03.2012 r. o godzinie 19.00 na uroczyste otwarcie. Poniżej plakat i notka prasowa. Polecam!

Dobro i Piękno 3

Dobro i Piękno w Śródmieściu

21 marca w pierwszy dzień kalendarzowej wiosny przestrzeń Śródmieścia zmieni swoje oblicze na bardziej pogodne, przyjazne i zaskakujące. Niecodzienny charakter zyskają lokale pozostające dotąd na uboczu miejskiego nurtu, niezauważalne, a z drugiej strony wyjątkowe.
Wszystko to za sprawą grupy ponad dwudziestu młodych łódzkich artystów zafascynowanych starymi lokalami "z duszą" i realizowanego przez nich projektu site-specific pod tytułem Dobro i Piękno.

Dobro i Piękno to zbiór różnorodnych prac zainspirowanych konkretną przestrzenią i w niej umieszczonych. Ta przestrzeń to małe, z zewnątrz niepozorne lokale znajdujące się przy ul. Piotrkowskiej lub w jej pobliżu, takie jak zakład szewski, fryzjer, bar piwny czy pierogarnia.
Każde z nich ma swoją historię, często przedwojenną, niepowtarzalny wystrój i atmosferę – coś z uroku dawnej, przemijającej Łodzi. Ich właściciele kontynuują działalność swoich rodziców i dziadków. Niektórzy z nich wykonują zawody należące do zanikających.

Artyści biorący udział w projekcie wykonali prace malarskie, obiekty i instalacje odnoszące się do zastanej przestrzeni na wielu płaszczyznach. W dzień wernisażu zostaną również przeprowadzone akcje z udziałem publiczności. Tytuł "Dobro i Piękno" towarzyszy wszystkim realizacjom jako swego rodzaju slogan zaczerpnięty z popkultury, zwrot, który obecnie nie funkcjonuje w dyskursie artystycznym

Jednocześnie tytuł ma sugerować, że nie wszystko w sztuce współczesnej musi być przygnębiające, smutne lub tak abstrakcyjne, że zupełnie niezrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy. Projekt ma docierać do osób, które niekoniecznie wybrałyby się do galerii sztuki oraz do bywalców lokali usługowych i wszystkich wrażliwych na Dobro i Piękno mieszkańców Łodzi.

Miejsca, w których będzie można zobaczyć prace artystów to: pierogarnia Teremok przy ul. Piramowicza 10, Bar Anna ul. Tuwima 1, Stara drogeria przy ul. A.Struga 11, dwa zakłady szewskie przy Piotrkowskiej 91 i Piotrkowskiej 78 oraz fryzjer przy ul. Sienkiewicza 39.

Obiekty zainspirowane lokalami będzie można podziwiać przynajmniej przez miesiąc od dnia wernisażu, który będzie miał miejsce 21 marca o godzinie 19 w „Barze Anna", ulica Tuwima 1. Niektóre z nich być może zostaną na dłużej, wpisując się w wystrój danego miejsca, tworząc nowy zaskakujący kontekst. Tak było podczas dwóch poprzednich edycji projektu, które odbyły się w 2009 i 2010 roku.

strona projektu: http://dobroipiekno.blogspot.com

czwartek, 08 marca 2012
Talent.pl - mecenat społecznościowy

Na stronie talent.pl czytamy, że "Talent.pl jest największym w Polsce serwisem społecznościowym dla Artystów, entuzjastów i mecenasów sztuki". Brzmi obiecująco, choć trochę wygląda na kategorię utworzoną specjalnie na potrzeby bycia "naj". Ot takie hasło reklamowe - stwórz wąską kategorię, a będziesz jedyny lub największy. Serwisowi na pewno jednak warto się przyjrzeć.

Logo wygląda tak:

logo talent.pl(Źródło: talent.pl)

Funkcjonowanie serwisu sprowadza się do pośrednictwa pomiędzy artystami a mecenasami (tzn. nie prawnikami a sponsorami). W materiałach prasowych czytamy:

"W talent.pl każdy internauta portalu ma prawo do zostania Mecenasem jednej lub więcej prezentacji w formie wpłaty gotówkowej minimum 10 (dziesięć) zł. Właściciel prezentacji otrzymuje 50% procent netto powyższej wpłaty na swoje konto. Kwota ta zostanie mu wypłacona, gdy na jego koncie będzie przynajmniej 100 zł." (Źródło: talent.pl)

Innymi słowy talent.pl zapewnia artystom miejsce do prezentowania swojej twórczości oraz umożliwia im poszukiwanie sponsorów. Jeśli sponsorzy się znajdą, wówczas artyści otrzymują 50% od wpłat sponsorów. Podczas pobieżnej lektury regulaminu nie znalazłem informacji o tym co dzieje się z pozostałymi 50% wpłaconymi przez darczyńców, ale domniemuję, że pokrywają one koszty działalności serwisu, podatki oraz stanowią zysk talent.pl. Ponadto talent.pl zarabia też na oferowaniu usług dodatkowych w ramach "złotego konta". W regulaminie czytamy:

"2.15. Konto Złote

- za 1 miesiąc: płatne smsem/przelewem/kartą – 2,46,- zł brutto,
- za 6 miesięcy: płatne smsem/przelewem/kartą – 11,07,- zł brutto,
- za 12 miesięcy płatne smsem/przelewem/kartą – 23,37,- zł brutto.

Oferuje usługi zawarte w Koncie Srebrnym, oraz dodatkowo umożliwia: bezpłatnie wyróżniać swoje prezentacje na głównej stronie portalu w sekcji "Konta Złote" przez 15 dni od momentu ich umieszczenia, cotygodniowe umieszczenie 4 losowo wybranych linków do swoich prezentacji w cotygodniowym newsletterze talent.pl, możliwość ukrywania wszystkich wpłaconych pieniędzy w ramach mecenatu wielu prezentacji, oraz podejmowanie decyzji o udziale (bądź nie) w rankingach." (Źródło: talent.pl)

Sponsorom serwis stwarza natomiast miejsce do prezentacji swojej marki:

"W talent.pl każda prezentacja może mieć dowolną liczbę Mecenasów i wpłat, przy czym Mecenas, który na daną prezentację w sumie wpłacił najwięcej jest zawsze prezentowany obok prezentacji (umieszczone są jego dane). Jeśli jego łączna wpłata na daną prezentację stanowić będzie minimum 10.000 zł, zawsze przed jej obejrzeniem przez innych internautów będzie trzysekundowy film, którego treść ustala on sam przez okres 7 dni od daty wpłynięcia pieniędzy na konto portalu."  (Źródło: talent.pl)

W regulaminie znajdziemy coś co może zaniepokoić artystów:

"7.2. Autor przenosi na NETALL sp. z o.o. [Przejmujący] pełne autorskie prawa majątkowe do Dzieła, bez ograniczenia co do terytorium, czasu i ilości egzemplarzy na wszelkich dostępnych polach eksploatacji w dniu zaakceptowania niniejszego Regulaminu, a przejście tych praw autorskich i pokrewnych następuje z chwilą umieszczenia Dzieła na Talent.pl nieodpłatnie, przy czym Autor jest uprawniony do otrzymywania od NETALL sp. z o.o., jako właściciela i prowadzącą Talent.pl, nie częściej niż jeden raz w miesiącu kwotę stanowiąca 50% (pięćdziesiąt procent) netto z kwot przekazywanych do Talent.pl przez Mecenasów Dzieła i gdy należna kwota będzie równa albo przekroczy 100,- zł. (sto złotych).

7.2.1. Przejmujący ma prawo dalszej odprzedaży dzieła w zakresie nabytych autorskich praw majątkowych bez zgody Autora oraz zastrzega sobie prawo do wykorzystania Dzieła na polach eksploatacji nieprzewidzianych w niniejszym Regulaminie.

(...)

7.3.W wypadku, w którym Przejmujący przyczynił się bezpośrednio do sukcesu Autora (pozyskanie promotora, sponsora, angażu i w każdej innej formie w ramach i w związku z prezentacją Dzieła w Portalu Talent.pl, itp.), Autor zobowiązuje się – przy każdej okazji związanej z rozwojem jego kariery – do publicznego informowania o swojej prezentacji na Portalu Talent.pl z wymieniem nazwy Portalu przez okres dwóch lat od zaistnienia takiej okoliczności." (Źródło: talent.pl)

W ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r.) znajdziemy artykuł 53., który mówi, że "Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności." Jak się to ma do regulaminu - to już pytanie do prawników. Jeśli jednak regulamin nie może stanowić o przeniesieniu majątkowych praw autorskich - powstaje pytanie po co taki zapis w nim zamieszczono?

Abstrahując od powyższych uwag - dobrze, że powstają serwisy tego typu. Chętnie zobaczę pierwszych artystów, którym uda się coś osiągnąć dzięki pozyskanemu w ten sposób wsparciu. Czas pokaże czy talent.pl zaistnieje na dłużej na rynku. Niewątpliwie twórcom udało się uzyskać mocne wsparcie instytucjonalne - MEN i TVP robią wrażenie.

Zakładki:
ENGLISH VERSION
o autorze
serwisy poświęcone netaudio
muzyka: katalog netlabeli (legalne mp3 za darmo)
muzyka stąd (PL, CZ, YU, UA...itd.)
muzyka, kultura: blogi, czasopisma
muzyka: nowości z netlabeli
muzyka: portale (informacje, nowości)
Nauka
Organizacje, wiki
Programy
Zaprzyjaźnione

Biznes Muzyczny: książka o branży fonograficznej

Kliknij aby dowiedzieć się więcej
Ksiazka: Biznes Muzyczny


Add to Technorati Favorites
Creative Commons License
Pewne prawa zastrzeżone
Patryk Gałuszka
katalog blogów - wjo.pl
hit counter