przemysł kulturowy, biznes muzyczny, ekonomia kultury, muzyka popularna, media, fonografia, ekonomia własności intelektualnej, zarządzanie kulturą, marketing muzyki, netlabel, mp3 blog, popular music studies
czwartek, 15 listopada 2012
Warto przeczytać: Philippe Aigrain - Dzielenie się. Kultura i gospodarka epoki internetu

Na stronie Prawo Kultury (którą przy okazji polecam) znalazłem polskie tłumaczenie książki Philippe Aigraina (napisanej przy współpracy Suzanne Aigrain) "Sharing. Culture and the Economy in the Internet Age". Po polsku nosi ona tytuł "Dzielenie się. Kultura i gospodarka epoki internetu". Publikację dokładnie przejrzałem kiedyś po angielsku, w związku z czym z pełnym przekonaniem mogę ją polecić tym, którzy są zainteresowani tematami własności intelektualnej w sieci, dzieleniem się treściami online, etc.

Oto cytat ze wstępu, dobrze oddaje on tematykę poruszoną w książce:

"Książka poświęcona jest udostępnianiu i współdzieleniu plików w celu rozwijania twórczości, ekspresji i informacji we wszelkich mediach. Mówiąc bardziej szczegółowo, poświęcona jest ona dzieleniu się plikami przez pojedynczych użytkowników, niemotywowanych przy tym zyskiem. Dzielenie się plikami oznacza ich udostępnienie innym poprzez umieszczenie w internecie, wysłanie kopii lub umożliwienie pobrania poprzez jedną z sieci wymiany plików. Autor broni stwierdzenia, że dzielenie się plikami przy braku bezpośredniej lub pośredniej transakcji finansowej — czyli dzielenie się plikami w trybie niekomercyjnym — jest zasadne. Twierdzi też, że współdzielenie plików jest społecznie i kulturowo wartościowe, jak też, że będzie odgrywać kluczową rolę w kulturze i gospodarce krajów promujących kreatywność. Książka podejmuje również temat wzmocnienia i wykorzystania synergii pomiędzy dzieleniem się plikami a kreatywnością dążącą ku ogólnej korzyści społeczeństwa i wzbogaceniu gospodarki kulturowej." (Źródło: Philippe Aigrain "Dzielenie się. Kultura i gospodarka epoki internetu" Fundacja Nowoczesna Polska, Warszawa 2012, s. 11). Dzielenie się - okładka polskiego wydania

Książka wydana została na licencji Creative Commons (Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych ), a zatem można ją ściągnąć za darmo i dzielić się  nią z innymi.

sobota, 10 listopada 2012
Debiut czasopisma o rynku muzycznym

We wrześniu ukazał się zerowy numer czasopisma "Rynek Muzyczny". Wydawane jest ono przez agencję Iron Media. Jej właściciel, Paweł Boroń mówi o nowym czasopiśmie tak:

"Od lat obserwujemy polski rynek muzyczny i po wielu rozmowach z jego przedstawicielami zestawionych z naszymi doświadczeniami oraz konkluzjami, doszliśmy do wniosku, że czas na wydawnictwo o charakterze B2B traktujące o branży muzycznej. Po pierwsze dlatego, że brakuje w tej chwili medium, które podjęłoby się w sposób otwarty i profesjonalny mówić o biznesowej stronie istnienia muzyki w Polsce, po drugie, bo to się branży zwyczajnie należy" (Źródło: notka ze strony Iron Media).

Za powodzenie czasopisma trzymam kciuki, w istocie brakowało czasopisma, które byłoby tym czym "Press" jest dla ogółu mediów krajowych. Projekt wygląda obiecująco. Nie wypada mi zbyt mocno wychwalać numeru zerowego ponieważ jest w nim również mój tekst.  Najlepiej sami wyróbcie sobie zdanie, rozpoczynając np. od strony Iron Media. Czekam na numer pierwszy.

A tak wygląda okładka numeru zerowego:

Okładka czasopisma

Zakładki:
ENGLISH VERSION
o autorze
serwisy poświęcone netaudio
muzyka: katalog netlabeli (legalne mp3 za darmo)
muzyka stąd (PL, CZ, YU, UA...itd.)
muzyka, kultura: blogi, czasopisma
muzyka: nowości z netlabeli
muzyka: portale (informacje, nowości)
Nauka
Organizacje, wiki
Programy
Zaprzyjaźnione

Biznes Muzyczny: książka o branży fonograficznej

Kliknij aby dowiedzieć się więcej
Ksiazka: Biznes Muzyczny


Add to Technorati Favorites
Creative Commons License
Pewne prawa zastrzeżone
Patryk Gałuszka
katalog blogów - wjo.pl
hit counter