przemysł kulturowy, biznes muzyczny, ekonomia kultury, muzyka popularna, media, fonografia, ekonomia własności intelektualnej, zarządzanie kulturą, marketing muzyki, netlabel, mp3 blog, popular music studies
poniedziałek, 29 listopada 2010
Muzyka świąteczna część 7 (tym razem z Filipin)

By tradycji stało się zadość, jak co roku proponuję posłuchanie nietypowych wykonań kolęd. Tym razem propozycja z Filipin. Artysta nazywa się Emorej, pisałem o nim kiedyś, a niedawno przypomniał mi o nim dysponujący zawsze garścią przydatnych linków mlonx (za co dzięki). EPkę Emoreja o tytule "Re-Imagining CHRISTMAS" znajdziecie tutaj. Można ją odsłuchać z poziomu strony www lub ściągnąć po podaniu ceny (można rzecz jasna podać zero). Swoją drogą ciekawe jak obchodzą te święta na Filipinach?

Re​-​Imagining Christmas EP (2010) emorej

Przy okazji garść linków do starych wpisów o muzyce świątecznej: tu, tu, tu, tu, tu i tu. A tu są moje ulubione kolędy 8-bitowe.

poniedziałek, 15 listopada 2010
Książka o scenie DIY punk rock

W ubiegłym tygodniu otrzymałem w końcu z księgarni internetowej długo oczekiwaną przesyłkę - książkę pt. "Punk record labels and the struggle for autonomy: the emergence of DIY". Jej autorem jest pracujący na Trent University badacz muzyki popularnej Alan O'Connor.

Książka jest bardzo szczegółową analizą tego co wydarzyło się na niezależnej scenie punk rockowej i hardcorowej w USA i Wielkiej Brytanii w latach 80. i 90. XX w. Wyjaśnienia wymaga tu przede wszystkim słowo "niezależna" - nie chodzi o scenę "indie", ale DIY ("zrób-to-sam"). Scena ta opierała się na samodzielnej pracy muzyków i osób zaangażowanych, zajmujących sie procesem produkcji i dystrybucji nagrań w sposób całkowicie niezależny od branży muzycznej (może nawet lepszym określeniem byłoby "w sposób opozycyjny").

Scena ta jest chętnie analizowana przez socjologów kultury z wykorzystaniem koncepcji Pierre Bourdieu. Tym co różni książkę O'Connor'a od wcześniejszych tekstów na ten temat jest rozmach przeprowadzonych przez niego badań empirycznych. Nie wyrobiłem sobie jeszcze ostatecznego zdania o wnioskach, do których dochodzi autor, jednak już zastanawiam się, jak można zinterpretować rozwój netlabeli w kontekście wiedzy o scenie DIY.

Pytania te stawiałem sobie już na długo przed lekturą wspomnianej książki i oparłem na nich moje badania sceny netaudio, jednak im więcej wiem o wspomnianych zjawiskach, tym więcej mam pytań.  Przede wszystkim: czy można te sceny w ogóle porównywać, wziąwszy pod uwagę całkowicie odmienne uwarunkowania ekonomiczne? Internet zmienił przecież nie tylko komercyjną  branżę muzyczną, ale także zrewolucjonizował sceny stojące w opozycji do mainstreamu. Obecnie, dzięki sieci, nie musimy się zmagać w ogóle z problemami, które były sednem bycia w opozycji do branży muzycznej w latach  80. (np. dystrybucją nagrań lub ich promocją). Któż by się teraz trudził wydawaniem zinów, skoro można zrobić serwis internetowy łatwiej i taniej, docierając przy tym do większej liczby fanów? Takich pytań mam dziesiątki, a doba ma tylko 24 godziny. Ot typowe wątpliwości i utyskiwania badacza, którymi w najbliższym czasie postaram się podzielić w oddzielnym wpisie.

Zakładki:
ENGLISH VERSION
o autorze
serwisy poświęcone netaudio
muzyka: katalog netlabeli (legalne mp3 za darmo)
muzyka stąd (PL, CZ, YU, UA...itd.)
muzyka, kultura: blogi, czasopisma
muzyka: nowości z netlabeli
muzyka: portale (informacje, nowości)
Nauka
Organizacje, wiki
Programy
Zaprzyjaźnione

Biznes Muzyczny: książka o branży fonograficznej

Kliknij aby dowiedzieć się więcej
Ksiazka: Biznes Muzyczny


Add to Technorati Favorites
Creative Commons License
Pewne prawa zastrzeżone
Patryk Gałuszka
katalog blogów - wjo.pl
hit counter