przemysł kulturowy, biznes muzyczny, ekonomia kultury, muzyka popularna, media, fonografia, ekonomia własności intelektualnej, zarządzanie kulturą, marketing muzyki, netlabel, mp3 blog, popular music studies
piątek, 27 listopada 2009
Muzyka świąteczna do odsłuchania

Zauważyłem, że wpisy o muzyce świątecznej opublikowane w poprzednich latach cieszyły się wyjątkową popularnością. Nie do końca rozumiem fenomen takich nagrań, ale skoro szukacie - śpieszę poinformować o nowym odkryciu. Otóż w internecie jest stacja radiowa, która szczyci się tym, że gra muzykę świąteczną cały rok. Jeśli więc lubicie anglojęzyczne kolędy lub zwykłe świąteczne przeboje - zajrzyjcie na stronę North Pole Radio Station.

Muzykę można odsłuchać klikając na następujące linki (w zależności od wykorzystywanego programu): Windows Media Player, Winamp, Real Player.

Przy okazji - wcześniejsze wpisy o muzyce świątecznej: tu, tu, tu, tu, tu i tu.

wtorek, 24 listopada 2009
Carmina Burana w wersji gitarowej do ściągnięcia

Na stronie portugalskiego netlabela You Are Not Stealing Records znalazłem nagrania, które mogą zainteresować osoby lubiące klimaty średniowieczne: Dr. Phibes & The Ten Plagues of Egypt - Carmina Burana. Trochę gitar, ale zdecydowanie więcej klawiszy. Nagrane z rozmachem. Całe wydawnictwo jest do ściągnięcia tu.

Dr. Phibes & The Ten Plagues of Egypt - Carmina Burana

Nagrania wydano na licencjach Creative Commons - macie prawo do legalnego pobrania, odsłuchania i niekomercyjnego dzielenia się muzyką z innymi. O Carmina Burana w literaturze i muzyce przeczytacie tu i tu.

środa, 18 listopada 2009
Nowa odsłona serwisu sonicsquirrel.net

O tym, że powstaje całkowicie nowa wersja serwisu netlabels.org pisałem trzy tygodnie temu na netaudio.pl. Premiera nowego netlabels.org zapowiadana jest od dawna i ponoć ma nastąpić niedługo. Tymczasem pojawiła się nowa wersja serwisu sonicsquirrel.net. Jest ona zaprojektowana bardziej przejrzyście niż poprzednia; stwarza różnorodne możliwości sortowania, np. według kryterium netlabeli lub artystów.

Najważniejszą opcją jest jednak moim zdaniem możliwość łatwego odsłuchiwania, importowania playlisty i ściągania całego wydawnictwa z poziomu głownej strony serwisu. Doceni to każdy kto przedzierał się przez strony netlabeli by znaleźć jeden utwór lub konkretne wydawnictwo. Ponadto, po kliknięciu na notkę o konkretnym wydawnictwie, użytkownik przenoszony jest na stronę zawierającą wszystkie istotne informacje (także - co moim zdaniem jest ważne - licencję na jakiej wydano materiał). Czego chcieć więcej?

Przy okazji: bardzo jestem ciekaw jak wyglądać będzie nowe netlabels.org i czy nowa odsłona sonicsquirrel.net wpłynie na prace nad netlabels.org?

Nowe Sonicsquirrel.net

środa, 11 listopada 2009
Prezydent też ma swój netlabel (czyli pieśni patriotyczne do pobrania)

Każdy chce mieć swój netlabel, nawet Prezydent RP. Głowa Państwa zaczęła skromnie - od jednego wydawnictwa. Składa się na nie kilkanaście pieśni legionowo-patriotycznych udostępnionych na stronie Prezydenta RP.

Ponieważ od Kancelarii Prezydenta RP można wymagać więcej niż od przeciętnego internauty, chciałbym zauważyć, że:

  • nie wiadomo na jakiej licencji wydano utwory; kompozycje są dość stare, więc pewnie jest to domena publiczna, jednak warto byłoby poinformować internautów, czy mogą podzielić się zassanymi pieśniami w eMule lub innym Soulseeku;
  • brakuje całego albumu spakowanego w pliku zip; przyzwoite netlabele starają się ułatwiać życie ściągającym.

Z drugiej strony na plus trzeba zaliczyć temu netlabelowi dobrze zorganizowaną promocję. Nawet najwięksi na scenie netaudio mają problemy z przedostaniem się ze swoją ofertą do największych mediów, a tu poszło bez problemów. Warto pochwalić też publikację tekstów - większość netlabeli tego nie robi.

Utwory ściągniecie stąd. Wypada mieć nadzieję, że na następne wydawnictwa nie przyjdzie nam długo czekać.

Przy okazji, ciekawe czy twórcy tego zacnego netlabela korzystali z moich porad?

wtorek, 03 listopada 2009
20 rzeczy, które powinniście wiedzieć o muzyce on-line

Na festiwalu Netaudio Berlin 2009 spotkałem Andrew Dubbera - brytyjskiego badacza rynku muzyki on-line. Jest on autorem książki pt. "The 20 Things You Must Know About Music Online". Jest to krótki przewodnik skierowany przede wszytskim do muzyków, porządkujący wiedzę o rynku muzyki on-line. Książkę tę można nieodpłatnie pobrać w kilku wersjach językowych tutaj.

Ponieważ nie znalazłem polskiego tłumaczenia książki, poniżej streszczenie najważniejszych tez autora:

  1. Arctic Monkeys nie odnieśli sukcesu wyłącznie dzięki opublikowaniu nagrań na MySpace. Aby odnieść sukces trzeba wykorzystać szereg narzędzi marketingowych, także tych z czasów przed upowszechnieniem się internetu.
  2. Ludzie najpierw muszą usłyszeć utwór by go polubić a w końcu kupić. Nie da się tego zrobić w odwrotnej kolejności.
  3. Liderzy opinii mają fundamentalne znaczenie dla powodzenia muzyki. Warto jest mieć pewność, że będą dobrze mówić o nagraniach.
  4. Dostosuj swoją obecność w sieci do celów marketingowych. Nie ma jednego typu strony internetowej, która odpowiadać będzie celom każdego muzyka.
  5. Dawniej zarabiało się głównie na sprzedawaniu hitów. Obecnie zarabia się na sprzedaży większej liczby różnorodnych produktów, z  których każdy znajdzie mniej nabywców niż hit, ale które łącznie przyniosą przyzwoity przychód.
  6. Stwórz swoją stronę internetową tak, by była platformą wielokierunkowej komunikacji pomiędzy artystą a fanami oraz pomiędzy samymi fanami.
  7. Skoordynuj działania promocyjne prowadzone za pomocą strony internetowej z innymi narzędziami promocji.
  8. Zadbaj o koordynację działań promocyjnych prowadzonych on-line i off-line - nie mogą być od siebie oderwane.
  9. Ułatw słuchaczom dostęp do muzyki i informacji za pomocą "jak najmniejszej liczby kliknięć". Jeśli fani będą musieli wypełniać skomplikowane formularze by zapoznać się z nowym utworem, szybko się zniechęcą.
  10. Traktuj swój biznes muzyczny w internecie tak poważnie jak traktowałbyś każdą inną działalność gospodarczą.
  11. Bądź przygotowanym na to, że utwór który udostępnisz za darmo zostanie ściągnięty przez milion użytkowników, ale przełoży się to jedynie na sprzedaż tysiąca sztuk płyty. Nie oznacza to, że przez udostępnienie muzyki za darmo straciłeś milion potencjalnych klientów.
  12. Twoja strona internetowa nie może być jedynym śladem twojej obecności w internecie. Stwórz profile w portalach społecznościowych, wejdź w różnego rodzaju powiązania i sieci.
  13. Zrozum jak działa i zacznij wykorzystywać optymalizację dla wyszukiwarek internetowych (Search Engine Optimisation).
  14. Nie spamuj. Wysyłaj wyłącznie istotne informacje do tych, którzy są nimi zainteresowani.
  15. Wykorzystuj RSS.
  16. Zadbaj o to by twoja strona internetowa była dostępna dla  każdego. Także dla tych, którzy  mają wolne łącze internetowe, słaby wzrok lub używają nietypowej przeglądarki internetowej.
  17. Wszyscy mają dostęp do wszystkiego cały czas. Zadbaj o to by słuchacze chcieli poświęcić czas akurat tobie.
  18. Zadbaj o to by zainteresowanie twoja muzyką nie było jednorazowe. Powracający klienci to podstawa nowoczesnego biznesu kultury.
  19. Cokolwiek udostępnisz w internecie, przygotuj to tak, by ludzie chcieli to dalej rozsyłać samemu między sobą. Marketing szeptany jest narzędziem o potężnej sile oddziaływania, szczególnie on-line.
  20. Relacje pomiędzy artystą a słuchaczami nie przypominają już relacji typu producent - klient. Spróbuj zbudować ze społecznością fanów długoterminowe relacje o charakterze ekonomicznym.

Oczywiście niektóre z tych tez  są powszechnie  znane, a część z wymienionych rad ma charakter bardzo ogólny. Mimo to niektórym muzykom przyda się dokonane przez autora uporządkowanie tematyki. Więcej znajdziecie w anglojęzycznej wersji książki, którą można ściągnąć tu.

Oczywiście do wymienionych punktów chciałbym dodać kilka własnych rad i obserwacji. Zainteresowanych zapraszam tu.

Zakładki:
ENGLISH VERSION
o autorze
serwisy poświęcone netaudio
muzyka: katalog netlabeli (legalne mp3 za darmo)
muzyka stąd (PL, CZ, YU, UA...itd.)
muzyka, kultura: blogi, czasopisma
muzyka: nowości z netlabeli
muzyka: portale (informacje, nowości)
Nauka
Organizacje, wiki
Programy
Zaprzyjaźnione

Biznes Muzyczny: książka o branży fonograficznej

Kliknij aby dowiedzieć się więcej
Ksiazka: Biznes Muzyczny


Add to Technorati Favorites
Creative Commons License
Pewne prawa zastrzeżone
Patryk Gałuszka
katalog blogów - wjo.pl
hit counter