przemysł kulturowy, biznes muzyczny, ekonomia kultury, muzyka popularna, media, fonografia, ekonomia własności intelektualnej, zarządzanie kulturą, marketing muzyki, netlabel, mp3 blog, popular music studies
wtorek, 29 stycznia 2013
"Co mam zrobic zeby moc legalnie słuchac radia w salonie fryzjerskim"

Analiza słów kluczowych, dzięki którym czytelnicy wchodzą na bloga dostarcza ciekawych wniosków na temat tego co trapi internautów. Przykładowo, jeden z nich trafił  na bloga wpisując w google "co mam zrobic zeby moc legalnie słuchac radia w salonie fryzjerskim". Dobre pytanie, a odpowiedź na nie wcale nie jest oczywista. Zakładam, że pytanie zadał prowadzący lokal, a nie klient oraz, że rozważamy co trzeba zrobić by nie mieć problemów prawnych (a nie to co jest słuszne, moralne, dobre dla twórców czy dla społeczeństwa).

Właściciel lokalu usługowego odtwarzający radio bez wątpienia powinien rozważyć opłacenie abonamentu radiowego. Nie wnikając w to czy abonament jest dobrą czy złą metodą dofinansowywania mediów publicznych, osoba decydująca się nie wnosić tej opłaty musi wziąc pod uwagę ryzyko kontroli. Jest prawdopodobne, że ewentualne kontrole dotkną w pierwszej kolejności tych, którzy kiedyś zarejestrowali odbiornik, a potem przestali wnosić opłatę abonamentową. W drugiej kolejności dotkną one przedsiębiorstw, a zatem także zakładów usługowych, takich jak wspomniany salon fryzjerski. Punkty usługowe, które kiedyś wnosiły opłatę abonamentową, a potem przestały ją wnosić mimo posiadania odbiornika w oczywisty sposób są pierwszymi kandydatami do ewentualnej kontroli. Polecam zajrzeć do ustawy o opłatach abonamentowych by poznać szczegóły oraz listę podmiotów zwolnionych z opłat.

Po drugie, teoretycznie należałoby rozważyć wnoszenie opłat do organizacji zbiorowego zarządzania z tytułu publicznego odtwarzania. Do punktu usługowego mogą się w tej sprawie zgłosić ZAiKS, ZPAV, STOART i SAWP, w praktyce jest to jednak przede wszystkim ZAiKS. Kluczowym jest tu rozważenie czy muzyka nadawana jest w taki sposób aby mogli ją usłyszeć klienci oraz czy nadawanie muzyki wpływa na zwiększenie liczby klientów, ich skłonność do odwiedzania tego a nie innego lokalu, dobry nastrój (przekładający się na skłonność do płacenia za usługi), etc. Warto zapoznać się z wyrokiem opisanym tutaj. Jak czytamy:

"Przedsiębiorca tłumaczył, że z radia korzystają tylko pracownicy firmy, pomiędzy zleceniami, w oczekiwaniu na klientów. Zaznaczył również, że klienci wchodzą do zakładu na 2-4 minuty i nie mają nawet szansy wysłuchać żadnego z utworów do końca. (...) "Klienci przychodząc do lokalu chcieli skorzystać z usługi a nie słuchać muzyki. ZAiKS też nie przedstawił żadnego dowodu, jakie zyski uzyskiwali oskarżeni. I jaki wpływ na zwiększenie dochodów miała muzyka słyszana z radia" " (Źródło: Precedensowy wyrok sądu na niekorzyść ZAiKS-u).

Powstaje pytanie czy tego rodzaju rozumowanie mogłoby odnosić się do lokalu usługowego typu salon fryzjerski. Doświadczenie z wizyt w tego typu miejscach sugeruje, że nie do końca. Radio jest tam zazwyczaj włączone w taki sposób, aby klienci je słyszeli, a czas ekspozycji na audycje radiowe jest dłuższy niż kilka minut. W efekcie sytuacja tego typu lokali jest nieco inna niż opisana w cytowanej sprawie. Co zatem może zrobić właściciel salonu fryzjerskiego by mieć pewność, że nikt nie będzie od niego wymagał wnoszenia opłat z tytułu odtwarzania muzyki?

Po pierwsze, może ustawić odbiorniki radiowe tak by muzyka była słyszana tylko przez pracowników, np. na zapleczu. Znając niezbyt wysoką jakość repertuaru wielu stacji radiowych część klientów zapewne się ucieszy, a kontrolerzy z organizacji zbiorowego zarządzania nie za bardzo będą mieli podstawy do dochodzenia opłat.

Po drugie, można odtwarzać muzykę wydaną na licencjach Creative Commons (z wyjątkiem warunku NC - "niekomercyjne"). Wymaga to trochę wysiłku - trzeba znaleźć właściwe nagrania, nagrać je na nośniku i zadbać o to by pracownicy odtwarzali tylko te je. Brak konsekwencji może być tu kluczowy - co z tego, że w punkcie usługowym muzyka taka będzie odtwarzana przez 90% czasu, skoro kontroler może trafić akurat na 10% czasu, w którym pracownik przypadkowo włączy radio? Nagrania wydane na licencjach Creative Commons można znaleźć m.in. na jamendo.com, na blogach poświęconych darmowej muzyce (np. Netaudio cafe) oraz w netlabelach (linki w prawym menu na głównej stronie tego bloga lub np. w serwisach takich jak Free Music Archive, Clongclongmoo , Phlow Magazine czy Sonicsquirrel.net.). Nadawanie muzyki wydanej na licencjach Creative Commons nie daje automatycznej gwarancji, że organizacje zbiorowego zarządzania nie będą próbowały uzyskać opłat od takiego punktu usługowego, co może wynikać zarówno z niewiedzy kontrolerów, jak i próby złapania właściciela na przypadkowym odtwarzaniu nagrań objętych zarządzaniem przez właściwą organizację.

Po trzecie, można skorzystać z usług firm oferujących nagrania określane jako Muzak. Po wniesieniu opłaty udostępniają one katalog nagrań nie objętych zarządzaniem przez ZAiKS. Części klientów może to się nie spodobać, a same nagrania nie są za darmo, ale jest to jakaś alternatywa. Nagrania takie to głównie muzyka typu smooth-jazz, muzyka relaksacyjna, instrumentalna, etc.

Oczywiście można tę analizę rozbudować o rozróżnienie na duże zakłady usługowe położone w centrach dużych miast (czytaj: kontroler może tam łatwo zajrzeć by przystrzyc czuprynę, a przy okazji posłuchać co jest grane) oraz małe punkty zlokalizowane z dala od ścieżek przemierzanych przez pracowników organizacji zbiorowego zarządzania.  No i pozostają kwestie moralności, dobra twórców, etc., ale te - na potrzeby tego wpisu - pominąłem.

17:55, patrykgaluszka
Link Komentarze (11) »
Zakładki:
ENGLISH VERSION
o autorze
serwisy poświęcone netaudio
muzyka: katalog netlabeli (legalne mp3 za darmo)
muzyka stąd (PL, CZ, YU, UA...itd.)
muzyka, kultura: blogi, czasopisma
muzyka: nowości z netlabeli
muzyka: portale (informacje, nowości)
Nauka
Organizacje, wiki
Programy
Zaprzyjaźnione

Biznes Muzyczny: książka o branży fonograficznej

Kliknij aby dowiedzieć się więcej
Ksiazka: Biznes Muzyczny


Add to Technorati Favorites
Creative Commons License
Pewne prawa zastrzeżone
Patryk Gałuszka
katalog blogów - wjo.pl
hit counter