przemysł kulturowy, biznes muzyczny, ekonomia kultury, muzyka popularna, media, fonografia, ekonomia własności intelektualnej, zarządzanie kulturą, marketing muzyki, netlabel, mp3 blog, popular music studies
Blog > Komentarze do wpisu
"Co mam zrobic zeby moc legalnie słuchac radia w salonie fryzjerskim"

Analiza słów kluczowych, dzięki którym czytelnicy wchodzą na bloga dostarcza ciekawych wniosków na temat tego co trapi internautów. Przykładowo, jeden z nich trafił  na bloga wpisując w google "co mam zrobic zeby moc legalnie słuchac radia w salonie fryzjerskim". Dobre pytanie, a odpowiedź na nie wcale nie jest oczywista. Zakładam, że pytanie zadał prowadzący lokal, a nie klient oraz, że rozważamy co trzeba zrobić by nie mieć problemów prawnych (a nie to co jest słuszne, moralne, dobre dla twórców czy dla społeczeństwa).

Właściciel lokalu usługowego odtwarzający radio bez wątpienia powinien rozważyć opłacenie abonamentu radiowego. Nie wnikając w to czy abonament jest dobrą czy złą metodą dofinansowywania mediów publicznych, osoba decydująca się nie wnosić tej opłaty musi wziąc pod uwagę ryzyko kontroli. Jest prawdopodobne, że ewentualne kontrole dotkną w pierwszej kolejności tych, którzy kiedyś zarejestrowali odbiornik, a potem przestali wnosić opłatę abonamentową. W drugiej kolejności dotkną one przedsiębiorstw, a zatem także zakładów usługowych, takich jak wspomniany salon fryzjerski. Punkty usługowe, które kiedyś wnosiły opłatę abonamentową, a potem przestały ją wnosić mimo posiadania odbiornika w oczywisty sposób są pierwszymi kandydatami do ewentualnej kontroli. Polecam zajrzeć do ustawy o opłatach abonamentowych by poznać szczegóły oraz listę podmiotów zwolnionych z opłat.

Po drugie, teoretycznie należałoby rozważyć wnoszenie opłat do organizacji zbiorowego zarządzania z tytułu publicznego odtwarzania. Do punktu usługowego mogą się w tej sprawie zgłosić ZAiKS, ZPAV, STOART i SAWP, w praktyce jest to jednak przede wszystkim ZAiKS. Kluczowym jest tu rozważenie czy muzyka nadawana jest w taki sposób aby mogli ją usłyszeć klienci oraz czy nadawanie muzyki wpływa na zwiększenie liczby klientów, ich skłonność do odwiedzania tego a nie innego lokalu, dobry nastrój (przekładający się na skłonność do płacenia za usługi), etc. Warto zapoznać się z wyrokiem opisanym tutaj. Jak czytamy:

"Przedsiębiorca tłumaczył, że z radia korzystają tylko pracownicy firmy, pomiędzy zleceniami, w oczekiwaniu na klientów. Zaznaczył również, że klienci wchodzą do zakładu na 2-4 minuty i nie mają nawet szansy wysłuchać żadnego z utworów do końca. (...) "Klienci przychodząc do lokalu chcieli skorzystać z usługi a nie słuchać muzyki. ZAiKS też nie przedstawił żadnego dowodu, jakie zyski uzyskiwali oskarżeni. I jaki wpływ na zwiększenie dochodów miała muzyka słyszana z radia" " (Źródło: Precedensowy wyrok sądu na niekorzyść ZAiKS-u).

Powstaje pytanie czy tego rodzaju rozumowanie mogłoby odnosić się do lokalu usługowego typu salon fryzjerski. Doświadczenie z wizyt w tego typu miejscach sugeruje, że nie do końca. Radio jest tam zazwyczaj włączone w taki sposób, aby klienci je słyszeli, a czas ekspozycji na audycje radiowe jest dłuższy niż kilka minut. W efekcie sytuacja tego typu lokali jest nieco inna niż opisana w cytowanej sprawie. Co zatem może zrobić właściciel salonu fryzjerskiego by mieć pewność, że nikt nie będzie od niego wymagał wnoszenia opłat z tytułu odtwarzania muzyki?

Po pierwsze, może ustawić odbiorniki radiowe tak by muzyka była słyszana tylko przez pracowników, np. na zapleczu. Znając niezbyt wysoką jakość repertuaru wielu stacji radiowych część klientów zapewne się ucieszy, a kontrolerzy z organizacji zbiorowego zarządzania nie za bardzo będą mieli podstawy do dochodzenia opłat.

Po drugie, można odtwarzać muzykę wydaną na licencjach Creative Commons (z wyjątkiem warunku NC - "niekomercyjne"). Wymaga to trochę wysiłku - trzeba znaleźć właściwe nagrania, nagrać je na nośniku i zadbać o to by pracownicy odtwarzali tylko te je. Brak konsekwencji może być tu kluczowy - co z tego, że w punkcie usługowym muzyka taka będzie odtwarzana przez 90% czasu, skoro kontroler może trafić akurat na 10% czasu, w którym pracownik przypadkowo włączy radio? Nagrania wydane na licencjach Creative Commons można znaleźć m.in. na jamendo.com, na blogach poświęconych darmowej muzyce (np. Netaudio cafe) oraz w netlabelach (linki w prawym menu na głównej stronie tego bloga lub np. w serwisach takich jak Free Music Archive, Clongclongmoo , Phlow Magazine czy Sonicsquirrel.net.). Nadawanie muzyki wydanej na licencjach Creative Commons nie daje automatycznej gwarancji, że organizacje zbiorowego zarządzania nie będą próbowały uzyskać opłat od takiego punktu usługowego, co może wynikać zarówno z niewiedzy kontrolerów, jak i próby złapania właściciela na przypadkowym odtwarzaniu nagrań objętych zarządzaniem przez właściwą organizację.

Po trzecie, można skorzystać z usług firm oferujących nagrania określane jako Muzak. Po wniesieniu opłaty udostępniają one katalog nagrań nie objętych zarządzaniem przez ZAiKS. Części klientów może to się nie spodobać, a same nagrania nie są za darmo, ale jest to jakaś alternatywa. Nagrania takie to głównie muzyka typu smooth-jazz, muzyka relaksacyjna, instrumentalna, etc.

Oczywiście można tę analizę rozbudować o rozróżnienie na duże zakłady usługowe położone w centrach dużych miast (czytaj: kontroler może tam łatwo zajrzeć by przystrzyc czuprynę, a przy okazji posłuchać co jest grane) oraz małe punkty zlokalizowane z dala od ścieżek przemierzanych przez pracowników organizacji zbiorowego zarządzania.  No i pozostają kwestie moralności, dobra twórców, etc., ale te - na potrzeby tego wpisu - pominąłem.

wtorek, 29 stycznia 2013, patrykgaluszka

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
Gość: Kuba, *.warszawa.vectranet.pl
2013/01/29 22:38:14
"Creative Commons (z warunkiem NC - "niekomercyjne")" - chyba miał Pan na myśli "z wyłączeniem"? W tym momencie brzmi to tak, jakby u fryzjera można było grać utwory tylko z NC, a - jeśli się nie mylę - jest dokładnie odwrotnie.

A co z ofertami typu Jamendo Pro? Sam jestem ciekaw, czy są jakieś alternatywy.
-
2013/01/30 12:21:01
tak, oczywiście, zastosowałem nieuprawniony skrót myślowy, dziękuję za zwrócenie uwagi

co do Jamendo Pro to jest to, z tego co wiem, w przystępny sposób podany pakiet z muzyką na licencjach CC. Czyli zamiast samemu sobie wyszukiwać, płacimy za Jamendo Pro i oni dostarczają nam konkretne rozwiązanie. Wygodne, ale każdy musi skalkulować samemu czy mu się opłaca.
-
Gość: , *.adsl.inetia.pl
2013/07/25 19:39:01
dzis w salonie fryzjerskim dostalismy kare 2 tysiace za to ze sluchalam radia na telefonie komorkowym przy pomocy sluchawek.....smiech na sali.....
-
2013/07/29 10:20:50
jesli tylko za to moze trzeba z tym do sądu isc?
ale wątpię by dali karę tylko za to...
-
2013/12/17 14:33:03
Nie wiem po co w salonie fryzjerskim radio...i tak szumią suszarki non stop... nic nie słychać jak coś mówią. Lepiej dobra płytę zapuścić...
-
Gość: Stan, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2013/12/31 16:38:45
Tak jak napisano, nieda się słuchać radia w salonach fryzjerskich z powdu działających tam urządzeń. Dodatkowo podkreślę, że na każdej płycie jest informacja dotycząca kto może nadawać publicznie tz osoby które mają odpowiednią licencję, więc już ktoś za to zapłacił i autorzy tych nagrań zostali nagrodzeni. Niestety w tym kraju powołuje się kolejne instytutcje parapodatkowe do kolejnych parapodatków aby utrudnić życie drobnej przetsiębiorczości, w jakim kierunku zmierza ta obłuda. Kolejni inspektorzy do pobierania legalnego haraczu.
-
Gość: Marian, *.dynamic.chello.pl
2014/01/28 19:44:37
ja wykupiłem radio internetowe i płace tylko 18zł za miesiąc i zaiks mam w du... naprawde polecam (radio hair trendy)
-
Gość: , *.dsl.dynamic.t-mobile.pl
2014/01/28 22:21:12
Chciałabym w pracy wysłuchać wiadomości,co dzieje się na świecie a nie muzykę co to jest to nienormalne jak to jest w wolnym kraju nie można słuchać informacji bo artyści i inni mi nie pozwalają to chore czy ktoś zajmie się tym problemem jak długo ten proceder jeszcze potrwa.











Chciałabym w radio z rana wysłuchać wiadomości co dzieje się na świecie a nie muzyki ale nie mogę bo artysta mi nie pozwoli i inni,czy to normalne w wolnym kraju żeby być uczciwym za 40m kw w usługach trzeba zapłacić 4 firmom plus abonament t.j.w sumie 300 złczy to normalne kto tym się wreszcie zajmie.
















-
Gość: Marian, *.dynamic.chello.pl
2014/02/10 08:48:45
ja place 18zł netto/miesiąc i zaiks mam w du..... polecam (radio hair trendy)
-
Gość: ania, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2014/04/01 18:57:05
U mnie w salonie szef kupił dostęp do radia bez opłat zaiks. Mają 7 kanałów radiowych. My słuchamy chilloutu na RadioBezTantiem.pl i zaiks mamy w d....

Biznes Muzyczny: książka o branży fonograficznej

Kliknij aby dowiedzieć się więcej
Ksiazka: Biznes Muzyczny


Add to Technorati Favorites
Creative Commons License
Pewne prawa zastrzeżone
Patryk Gałuszka
katalog blogów - wjo.pl
hit counter