przemysł kulturowy, biznes muzyczny, ekonomia kultury, muzyka popularna, media, fonografia, ekonomia własności intelektualnej, zarządzanie kulturą, marketing muzyki, netlabel, mp3 blog, popular music studies
Blog > Komentarze do wpisu
Dominujący model sprzedaży muzyki w sieci (pay-per-download)
Niedawno pisałem o modelu subskrypcyjnym, teraz więc o dominującej obecnie formie sprzedaży muzyki w sieci - modelu pay-per-download ("płać za ściągnięcie"). W modelu tym konsument płaci za każdy pojedynczy utwór, który po zakupie staje się jego "własnością".

Sklep iTunes jest klasycznym przykładem zastosowania modelu pay-per-download. Trzeba podkreślić, że Apple nie oferuje wyłącznie sklepu z plikami i odtwarzacza, ale całą aplikację umożliwiającą użytkownikowi zarządzanie zakupioną muzyką. Po jej zainstalowaniu na komputerze użytkownik może kupować pliki w sklepie, organizować pliki i układać własne playlisty, nagrywać płyty, przegrywać pliki do odtwarzacza, korzystać z podcastingu, itd. Dzięki temu następuje zbliżenie i integracja procesu zakupu i konsumpcji. Innymi słowy, konsument siedząc przy swoim komputerze i słuchając muzyki jest jednocześnie w sklepie - za pomocą prostej wyszukiwarki może w każdej chwili znaleźć i zakupić interesującą go muzykę.
 
W następnym wpisie przyjrzę się strukturze cen w modelu pay-per-download. Nie jest ona wcale szczególnie korzystna dla konsumentów, bo skoro utwór w sklepie iTunes kosztuje około 1 USD to za 12 utworów trzeba zapłacić praktycznie tyle samo, co za za płytę kompaktową. Nabywca dostaje jednak mniej - pomijam już brak fizycznej części produktu (okładka, pudełko itp.) - ważniejsze jest to, że kupowane pliki mają ograniczoną użyteczność. Wynika to z zastosowania DRM.
 
Mimo dość nieatrakcyjnych cen, obecnie model pay-per-download wygrywa z modelem subskrypcyjnym, co tłumaczyć można brakiem doświadczenia konsumentów w obcowaniu z modelem subskrypcyjnym oraz wynikającą z nawyków z czasów dominacji starszych nośników chęcią „posiadania” muzyki. Dodam, że wszystkie funkcjonujące obecnie w Polsce sklepy z plikami działają według modelu pay-per-download.
czwartek, 21 lutego 2008, patrykgaluszka

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:

Biznes Muzyczny: książka o branży fonograficznej

Kliknij aby dowiedzieć się więcej
Ksiazka: Biznes Muzyczny


Add to Technorati Favorites
Creative Commons License
Pewne prawa zastrzeżone
Patryk Gałuszka
katalog blogów - wjo.pl
hit counter