przemysł kulturowy, biznes muzyczny, ekonomia kultury, muzyka popularna, media, fonografia, ekonomia własności intelektualnej, zarządzanie kulturą, marketing muzyki, netlabel, mp3 blog, popular music studies
Blog > Komentarze do wpisu
Wytwórnie niezależne
Pisałem ostatnio o majors, muszę więc napisać o wytwórniach niezależnych. Można je podzielić według różnych kryteriów (np. wg kryterium specjalizacji w danym gatunku muzyki), jednak pisząc o "niezależności" należy je klasyfikować według tego jak bardzo są związane z majors. Istnieją tu co najmniej trzy możliwości:
  1. wytwórnia jest związana kapitałowo z jednym z majors (tzn. jest po części jego własnością), jednak ma samodzielną strukturę i działa w miarę niezależnie od swojego właściciela; dla majors związki kapitałowe z mniejszymi wytwórniami są sposobem na minimalizowanie ryzyka (ryzyko finansowe wydania konkretnego tytułu ponosi spółka-córka) oraz oznaczają możliwość dotarcia do trudnych do spenetrowania dla dużych koncernów muzycznych segmentów rynku (majors łatwiej jest kupić niewielką firmę specjalizującą się w atrakcyjnej niszy niż samemu penetrować tę niszę);
  2. wytwórnia nie ma związków kapitałowych z majors, współpracuje z nimi jednak w obszarze dystrybucji; wytwórnie takie korzystają ze współpracy z dużymi koncernami w zakresie dystrybucji, ponieważ jest to dla nich wygodne, a nie z powodu związków kapitałowych (czyli mogą same z tej współpracy zrezygnować); taki układ mimo oczywistych zalet oznacza pewien (choć zdecydowanie mniejszy niż w przypadku nr 1) stopień zależności od dużych koncernów muzycznych;
  3. wytwórnia nie ma żadnych związków z majors, sama organizuje dystrybucję swoich produktów lub korzysta z usług niezależnych dystrybutorów (czyli takich dystrybutorów, którzy nie mają związków kapitałowych z majors); w czasach przed upowszechnieniem się internetu utrzymanie takiej niezależności było dość trudne, obecnie staje się łatwiejsze, czyniąc pewnie całą tę klasyfikację coraz mniej użyteczną.
Powyższa klasyfikacja rodzi rzecz jasna szereg wątpliwości. Przykładowo, można zastanawiać się czy firma spełniająca wszelkie opisane powyżej kryteria niezależności, ale wydająca prostą "komercyjną" muzykę pop może być określana mianem "wytwórni niezależnej"? Pewnie nie za bardzo, dlatego stosuje się cały szereg innych kryteriów mających mierzyć "stopień niezależności" firmy fonograficznej. Mogą to być np. stopień specjalizacji w niszy, nawiązywanie współpracy tylko z pewną kategorią artystów, dobór kryteriów służących podjęciu decyzji o wydaniu muzyki, ogólne podejście do biznesu (DIY), itd. Często jest też tak, że firmy niezależne chcąc działać inaczej niż majors popełniają parę kosztownych błędów biznesowych i w efekcie w pięknym stylu zmierzają do bankructwa. 
poniedziałek, 18 czerwca 2007, patrykgaluszka

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:

Biznes Muzyczny: książka o branży fonograficznej

Kliknij aby dowiedzieć się więcej
Ksiazka: Biznes Muzyczny


Add to Technorati Favorites
Creative Commons License
Pewne prawa zastrzeżone
Patryk Gałuszka
katalog blogów - wjo.pl
hit counter